Racelicentie kosten

Wat kost het halen van je racelicentie?

Op deze pagina geven we je graag meer inzicht in de kosten voor het halen van je racelicentie. Een racelicentie is een soort ‘rijbewijs’ om aan autoraces deel te mogen nemen. De licentie wordt verstrekt door de KNAF, de Nederlandse autosportbond. Voorafgaand aan het examen dien je aan een racecursus deel te nemen bij één van de aangesloten racescholen.

Racelicentie halen prijzen

Genoemde prijzen zijn inclusief BTW en geldend op het moment van schrijven maar kunnen uiteraard over de tijd wijzigen. Er kunnen daarom geen rechten worden ontleend aan deze informatie.

Kosten voorPrijs vanafPrijs tot
Racecursus€ 1400,-€ 2200,-
Raceauto huren€ 1600,- (€ 800,- p/d)€ 20.000,-*
KNAF licentie examen€ 100,-
Medische keuring voor licentie€ 50,-€ 150,-
KNAF licentiekosten p/j€ 130,- (Club Level)€ 310,- (International Grade A)
Uitrusting (complete uitrusting)€ 1500,-€ 12.500,-*
Totaal€ 4780,-€ 35.160,-

* Voor sommige kostenposten kan je het zo gek maken als je wilt, een maximale prijs is daarom dan ook moeilijk concreet te maken.

Deelnemen aan een racecursus kan dus al vanaf € 1400,-. Wil je daarbij een auto huren voor de cursus dan komt daar nog € 1600,- bij (afhankelijk van type auto en de duur van de cursus). Wil je ook daadwerkelijk je KNAF licentie halen dan komt daar nog € 150,- bij voor het examen en de medische keuring plus de jaarlijkse kosten aan de KNAF a € 130,- (afhankelijk van het type licentie). Wil je jezelf gelijk helemaal compleet uitrusten (overall + ondergoed + handschoenen + schoenen + helm + h.a.n.s) dan komt daar nog eens minimaal € 1500,- voor FIA gekeurde uitrusting waarmee je mag deelnemen aan races. Ga je geen officiële wedstrijden rijden dan is FIA gekeurde kleding niet verplicht en kan je al een eenvoudige uitrusting aanschaffen voor ca € 950,-.

De kosten voor het behalen van een racelicentie kunnen dus sterk variëren, afhankelijk van verschillende factoren, zoals de locatie, het type racecursus, het niveau van de licentie en de specifieke eisen van de autosportfederatie of -organisatie waarmee je te maken hebt. Bovenstaand hebben we je al een overzicht gegeven van de kosten waar je rekening mee moet houden bij het behalen van je racelicentie. Op deze pagina gaan we nog wat dieper in op de verschillende kosten:

zelf circuit rijden? Ontdek de mogelijkheden zelf racen

Kosten racecursus

Allereerst heb je natuurlijk de kosten van de racecursus. Deze liggen grofweg tussen de € 1500 en € 3000,- afhankelijk van de organisator en de duur van de cursus.

Vanaf 14 jaar mag je vaak al deelnemen aan de coureursopleiding. Een rijbewijs is dus niet nodig! Een 14-jarige kan voor een KNAF testlicentie in aanmerking komen (geen races). Voorwaarde is wel dat hij/zij op EU-niveau slaagt voor het praktijkexamen en dus moet je een racecursus volgen van 3 dagen. Vanaf 15 jaar, mits je in dat jaar 16 wordt is het mogelijk om je racelicentie te halen.

Je bent als beginner verplicht deze cursus te doen voordat je überhaupt deel kunt nemen aan het KNAF licentie examen. Dit omvat de kosten van de racecursus zelf, inclusief theoretische lessen, praktijktraining op het circuit en begeleiding door ervaren instructeurs. De prijzen variëren afhankelijk van de duur en intensiteit van de cursus maar je kan al deelnemen aan een cursus vanaf €1400,- incl btw.

Kosten raceauto

Uiteraard heb je ook een auto nodig om de cursus mee te volgen. Op het circuit gelden geen APK regels maar je auto moet wel voldoen aan bepaalde veiligheidsvoorschriften. Je kunt er voor kiezen om de cursus met je eigen straatauto te doen (Let op! Je bent dan niet verzekerd), zelf een (race) auto te kopen of om een raceauto te huren bij een speciaal raceteam.

Raceauto huren

De meeste cursisten kiezen voor het huren van een raceauto. In onze ogen een goede keuze als je geen verdere ambities hebt. Voor het huren van een raceauto moet je rekening houden met een bedrag van circa € 800,- per dag voor een BMW 325i (e36). De ideale auto om mee te beginnen. Wanneer je met deze auto’s zonder hulpsystemen hard kunt rijden, kun je dat daarna met iedere andere auto ook! Uiteraard zijn er ook mogelijkheden voor modernere raceauto’s maar dan gelden andere tarieven.

Raceauto kopen

Wil je met enige regelmaat circuit blijven rijden dan kan je natuurlijk ook overwegen om een raceauto te kopen. Houdt wel rekening met het vervoer en het onderhoud van een raceauto, dit vergt meer aandacht als bij een straatauto. Een raceauto heeft meestal geen kenteken en wordt intensiever gebruikt dan de gemiddelde straatauto.

Wil je een raceauto kopen? We kunnen je helpen bij het vinden van een geschikte raceauto.

Kosten KNAF licentie

Voor je KNAF racelicentie betaal je een jaarlijkse bijdrage. Voordat je je KNAF licentie kunt aanvragen dien je als beginner eerst deel te nemen aan een racecursus.

Soorten licenties

Er zijn verschillende soorten licenties. Na deelname aan een racecursus kan je in principe 2 sooeten licenties behalen.

Club licentie

Na het volgen van een cursus kan je een club licentie halen. De club licentie is als het ware de ‘basislicentie’ waarmee je kunt deelnemen aan wedstrijden op vriendschappelijk niveau en enkele beginnersklassen voor het Nederlands Kampioenschap. De kosten voor de licentie bedragen € 130,- per jaar.

EU licentie

De EU-licentie is de volgende stap. Met een EU-licentie mag de cursist van start gaan in raceklassen waar een hoger niveau wordt verlangd. Bijvoorbeeld formuleauto’s, GT-auto’s of sportscars. De EU-licentie is ook in het buitenland geldig. De KNAF vereist voor een EU-licentie dat je een racecursus van drie dagen volgt. Zo’n racecursus start met de basis: de ideale lijn, remtechniek en stuur- en kijktechniek. Daarnaast wordt er meestal door verschillende oefeningen gewerkt aan je wagenbeheersing. Het is niet alleen super leerzaam maar ook gewoon enorm tof om te doen! Een ervaring om nooit te vergeten. De kosten voor de licentie bedragen € 195,- per jaar.

Het KNAF examen

Om je racelicentie te halen, leg je het KNAF examen af. Dit bestaat uit twee delen. Bij het theoretische gedeelte worden de regels binnen de autosport getoetst. Bij het praktijkexamen beoordelen de examinatoren jouw ideale lijn en kijken ze hoe snel en hoe gecontroleerd je met een raceauto omgaat. Heb je met goed gevolg je theorie examen en de praktijk afgerond dan kan je jouw KNAF racelicentie aanvragen. De kosten voor deelname aan het KNAF examen bedragen € 100,-. Het KNAF licentie examen vindt meestal plaats op de laatste cursusdag.

Je racelicentie verlengen

Om uw licentie te behouden moet u deze ieder kalenderjaar opnieuw verlengen bij de KNAF. Aan het einde van ieder kalenderjaar verloopt jouw racelicentie. Als je je licentie hebt aangevraagd maar je maakt er een heel jaar geen gebruik van, dan mag je je licentie met nog één jaar verlengen. Je moet dan opnieuw een medische keuring doen.

Ga je dat jaar vervolgens weer niet racen, dan moet je ook opnieuw examen doen. De KNAF bepaalt of je dan alleen praktijk examen of ook theorie moet doen.

Het resultaat van je theorie-examen blijft twee jaar geldig, het resultaat van je praktijkexamen een jaar. Dit betekent dat je binnen een jaar na je examen je licentie kunt aanvragen. Doe je dit niet, dan beslist de KNAF of je opnieuw examen moet doen of dat je zelfs opnieuw een racecursus volgen moet.

Kosten medische keuring

Er is een medische keuring vereist om ervoor te zorgen dat coureurs fysiek in staat zijn om te racen. Je zal op de volgende factoren gekeurd worden:

  • Vragenlijst (je kan deze online invullen)
  • Urineonderzoek (onderzoek op suiker, eiwit en bloed)
  • Lengte
  • Gewicht
  • Bloeddruk
  • Oogonderzoek (zicht op 5 meter en gezichtsvelden)
  • Algemeen lichamelijk onderzoek door de arts
  • ECG hartfilmpje (alleen bij internationale licentie)

De kosten hiervan kunnen variëren, afhankelijk van de vereisten (ECG) en de medische instelling waarmee je samenwerkt. Het tarief voor de medische keuring bedraagt tussen de € 50,- tot € 150,-.

 

Kosten voor uitrusting

Als coureur moet je investeren in veiligheidsuitrusting, zoals een goedgekeurde helm, racepak, handschoenen, raceschoenen en andere beschermende kleding. Tijdens een racecursus is meestal alleen een helm verplicht. De kosten voor een volledige race outfit lopen als snel op tot meer dan € 1000,-.

Een race overall

Het meest in het oog springende onderdeel van de outfit van een coureur is het raceoverall. Klassiek, modern of juist extra opvallend; overalls zijn er letterlijk in alle soorten en maten. Kenmerkend voor autosport overalls is dat deze brandvertragend zijn, en doorgaans worden gemaakt van de speciale brandvertragende stof Nomex.

Aanvullend op je race overall heb je onderkleding, raceschoenen en racehandschoenen nodig. Ook deze zijn brandvertragend en verplicht bij deelname aan autoraces.

En helm

Het meest essentiële beschermingsmiddel van de coureur is de helm. Vandaar is het van het grootste belang dat een helm perfect past en zo de coureur maximaal kan beschermen in het geval van een impact. In de autosport wordt onderscheid gemaakt tussen Full Face helmen, ook wel integraalhelmen genoemd en Open Face helmen. In open voertuigen zonder raam is het dragen van Full Face helm verplicht.

Het HANS-systeem

Het Head and Neck Support system is een veiligheidssysteem uit onder andere de Formule 1, bedoeld om bij een crash de krachten die hoofd en nek van de coureur te verwerken krijgen te beperken. We raden je absoluut aan om een HANS-systeem te dragen bij het rijden op een circuit, nekletsel is helaas een veel voorkomend gevolg bij een stevige impact.

Racelicentiehalen.nl kan je adviseren over de benodigde kleding en je een scherp voorstel doen voor jouw race outfit!

De racecursus is dé weg om je racelicentie te halen. Kies voor de racecursus op tt circuit Assen, circuit Zandvoort of circuit Meppen.