Van de eerste generatie van de BMW 1 Serie bestaan diverse variatie maar op het circuit wordt voornamelijk gebruik gemaakt van E81 (3-deurs hatchback) en de E87 (5-deurs hatchback). Het chassis heeft een aluminium multi-link ophanging en een lay-out met...
Racecursus auto’s
Populaire auto’s voor deelname aan een racecursus
Racecursus auto’s
Raceauto’s zijn meer dan gewone auto’s die over het circuit scheuren. Ze zijn gebouwd met het oog op snelheid, technologische innovatie en de passie van zowel coureurs als monteurs. Van de iconische Formule 1 tot oude Deux chevauxs, bijna iedere productie auto is wel eens omgebouwd tot race auto. Daarnaast zijn er naast ‘omgebouwde productie auto’s’ ook merken die kant-en-klare race auto’s leveren. Een bekend merk die dit al jaren doen is Renault met hun Renault Sport afdeling.
Race auto’s die worden gebruikt om een race cursus mee te volgen lopen erg uiteen. Van eenvoudige straatauto’s zoals een Citroen Saxo tot compleet geprepareerde Porsches. Een racelicentie halen kan in feite met iedere auto met 4 wielen en een stuur. Toch zijn er een aantal auto’s die veel gebruikt worden om in te zetten tijdens een racecursus. Het zijn vaak omgebouwde straatauto’s die geschikt zijn gemaakt voor circuit gebruik zowel qua performance als qua veiligheid, denk hierbij aan een geschikte stoel, een vier- of vijfpunts gordel, een rolkooi en een anagepast remsysteem.
Op deze pagina vind je een aantal geschikte racecursus auto’s die ook door diverse raceteams worden verhuurt.
BMW 325i
Zowel de BMW 325i E30, als de BMW 325i E36, als de BMW 325i E46, als de BMW 325i E90 worden veel gebruikt als cursusauto. De Duitse degelijkheid en de achterwielaandrijving van de BMW 3 serie maken deze auto zeer geschikt voor gebruik tijdens een race cursus. BMW 325I...
BMW 318TI Compact
De BMW 3 Serie Compact is een auto die van 1993 tot en met 2004 werd geproduceerd door BMW . Het is een 3-deurs hatchback- versie van de BMW 3-serie en was aanvankelijk gebaseerd op het E36- platform, voordat hij in 2001 overstapte op het E46- platform. De...
Geschiedenis van Raceauto’s
De geschiedenis van raceauto’s gaat terug tot de late 19e eeuw, toen de eerste autoraces werden georganiseerd. De ontwikkeling van de auto-industrie en de toenemende populariteit van autosport leidde tot de oprichting van verschillende racecategorieën en legendarische races, zoals de Indianapolis 500 en de 24 uur van Le Mans. Iconische automerken zoals Ferrari, McLaren, Porsche en Mercedes-Benz hebben een rijke geschiedenis opgebouwd in de autosport, waarbij ze records hebben gebroken en titels hebben gewonnen.
Moderne technologieën
Moderne raceauto’s zijn voorzien van state-of-the-art technologieën om maximaal te kunnen presteren. Enkele opvallende technologische aspecten zijn:
Aerodynamica
Raceauto’s worden ontworpen met geavanceerde aerodynamische kenmerken om de luchtstroom te optimaliseren en neerwaartse druk te creëren, wat zorgt voor betere grip en stabiliteit in bochten.
Motorprestaties
De motoren in raceauto’s zijn ware krachtpatsers. Ze maken gebruik van geavanceerde technologieën zoals turbocompressie, directe brandstofinjectie en hybride systemen om enorme vermogens te leveren.
Remsystemen
Raceauto’s zijn uitgerust met high-performance remsystemen, inclusief koolstof-keramische remmen, om de enorme krachten van hoge snelheden en intensief remmen te kunnen weerstaan.
Data-analyse
Moderne raceauto’s zijn uitgerust met geavanceerde sensorsystemen die een enorme hoeveelheid gegevens verzamelen. Coureurs en teams kunnen deze gegevens analyseren om prestaties te verbeteren, bandenslijtage te optimaliseren en strategische beslissingen te nemen.
Raceauto’s zijn niet alleen snelle auto’s, maar ook een inspiratie voor technologische innovatie, concurrentie en grenzeloze passie. De wereld van raceauto’s heeft een rijke geschiedenis, geavanceerde technologieën en een levendige autosportgemeenschap.