Racelicentiehalen.nl is opgericht in 2023 door Quint Engel, een bekende naam in de nationale autosport. Quint is al sinds jongs af aan actief in de kart- en autoport. We organiseren zelf geen racecursussen maar zijn een onafhankelijke partij met veel kennis en ervaring in de autosport. Vandaag de dag is de autosport een stuk laagdrempeliger en zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Ik merkte in mijn omgeving dat er behoefte is aan advies. Wat zijn de mogelijkheden en wat is voor mij het beste pad? Je racelicentie halen? We helpen je graag verder!
Over mij
Op zevenjarige leeftijd ben ik begonnen met karting. Na in de kartsport verschillende successen te hebben behaald, met als hoogtepunt een Nederlands Kampioenschap, maakte ik in 1999 de overstap naar de autosport. Op zestienjarige leeftijd rijd ik mijn eerste autorace in de Citroën Saxo Cup. Inmiddels ben ik deelnemer geweest bij verschillende autoraces. Van de Toyota Yaris Cup, Seat Cupra cup en verschillende Europese 24 uurs races tot het prestigieuze en indrukwekkende Dutch GT4. Daarnaast ben ik sinds 2000 actief als autosport instructeur en ben ik werkzaam geweest bij racecursussen, driftcursussen en incentives van verschillende aanbieders.
Autosport carriere
Na 7 jaar succesvol actief te zijn geweest in de kartsport, starte ik op 14-jarige leeftijd in de autosport. Ik doe twee achtereenvolgende jaren mee aan verschillende racecursussen en neem op de leeftijd van 16 jaar voor het eerst deel aan een autorace in de Citroën Saxo Cup. De resultaten waren wisselend, maar het was zeker een goed leerjaar. Na dit seizoen heb ik een aantal jaren geracet in de Toyota Yaris Cup. Hier heb ik meerdere podiumplaatsen behaald en wordt ik in mijn beste jaar uiteindelijk vijfde in het kampioenschap. Daar had meer ingezeten, maar er werd één race gemist en het resultaat was daar dus ‘zero’. Vervolgens heb ik meerdere races gereden in de VW Golf V 1.9TDI en in de Seat Ibiza Endurance Cup. Ook in deze endurance races (van 4 tot 12 uur) zijn er meerdere podiumplaatsen en overwinningen behaald. In 2007 en 2008 neem ik samen met Dennis de Groot deel aan de Seat Ibiza Cupra Cup en de Tourwagen Diesel Cup. De resultaten waren hier zeer bevredigend, meerdere podiumplaatsen zorgden uiteindelijk tot een keurige derde plaats in het kampioenschap.
2009, 2010 en 2011 zijn voor mij de jaren van de Dutch GT4, de koningsklasse van de Nederlandse autosport. De auto; een Ginetta G50, achterwiel aangedreven en 300pk onder de motorkap. Een ervaring om nooit te vergeten, echt onwijs gaaf! Ik ben de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt nog iedere dag dankbaar. Elke ronde gaf een enorme kick. Ook de resultaten vielen niet tegen. Meerdere podiumplaatsen in het Gentlemen klassement zorgde hier uiteindelijk voor het kampioenschap. Om budgettaire redenen ben ik na 2011 gestopt met het actief deelnemen in de autosport en heb daarna enkel nog een aantal losse races gereden in diverse raceklasses.
Autosport instructeur
Sinds 2000 ben ik tevens autosport instructeur en werk ik voor verschillende bedrijven die autosport gerelateerde activiteiten aanbieden. Van racecursussen tot race experiences en incentives. Autosport in écht mijn passie en deze delen met andere mensen is het mooiste wat er is. Autosport is en blijft unieke ervaring. Het is voor velen een droom die uitkomt en hoe leuk is het om daar onderdeel van te mogen zijn.
Het autosport landschap is wel enorm veranderd sinds de start van mijn eigen carrière. In 1997 nam ik deel aan een 14 daagse cursus bij Rensportschool Zandvoort en in 1998 aan de 14-daagse eveneens bij de Rensportschool en de 12-daagse bij de Bleekemolens Racing School. Het waren enorm uitgebreide cursussen die écht een goede basis legde voor mijn autosport carrière. Tegenwoordig bestaan dergelijke cursussen niet meer en is het beperkt tot maximaal 4 dagen. Echter zijn er daarnaast wel veel meer mogelijkheden om buiten een racecursus om te trainen op trackdays en zogenaamde B-evenementen, die aan het begin van mijn eigen carrière nog amper bestonden.
Autosport laagdrempeliger
Autosport is laagdrempeliger geworden door de opkomst van autosportevents op verschillende niveau’s. Van trackdays en B-evenementen voor de meer hobbyisten tot commerciële A-evenementen. Bij de start van mijn autosport carrière had je eigenlijk alleen A-evenementen zoals bijvoorbeeld de Paasraces, Pinksterraces en de Marlboro Masters. Commerciële evenementen waar publiek op afkwam die ook écht een kaartje moesten kopen. Autosportklasses waar ook écht een behoorlijk budget voor nodig was en de competitie sterk was. Als hobbyist kon je hierdoor niet zomaar even instappen.
Tegenwoordig is dat wel anders. Je kunt al je racelicentie halen in 24 uur en vervolgens deelnemen aan trackdays en B-evenementen. Deze evenementen zijn laagdrempeliger omdat er minder specifieke eisen worden gesteld aan de race auto waarmee je deelneemt, het benodigde budget een stuk vriendelijker is en het competitieniveau toegankelijker is.
Zelf je racelicentie halen?
Wil jij ook je racelicentie halen? Dan zit je bij ons helemaal goed. We organiseren zelf geen racecursussen maar zijn een onafhankelijke partij die het autosport landschap kennen en enorm veel ervaring hebben in deze tak van sport. Doordat vandaag de dag de autosport een stuk laagdrempeliger is geworden en de mogelijkheden enorm uiteenlopen merkte ik in mijn omgeving dat er behoefte is aan advies. Wat zijn de mogelijkheden en wat is voor mij het beste pad? Wij helpen jou graag bij het vinden van een racecursus die past bij jouw wensen, doelen en budget. Ongeacht of je nu daadwerkelijk de autosport in wilt, enkel je racelicentie wilt halen of gewoon eens een enorm gave circuitdag wilt beleven. De mogelijkheden zijn vandaag de dag bijna eindeloos.
Nieuwsgierig geworden?
Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden? Stuur een email naar info@racelicentiehalen.nl, bel naar 0174 – 70 80 67 of gebruik ons contactformulier.