Je zocht naar ‘Racelicentie halen circuit Zandvoort’? Gevonden! Circuit Zandvoort is een beroemd circuit gelegen in de duinen van de Nederlandse kustplaats Zandvoort. Het circuit heeft een rijke geschiedenis en is een geliefde bestemming voor motorsport- en...
Racecursus
Racecursus volgen?
Gaaf dat je interesse hebt in het doen van een racecursus! Als je een passie hebt voor auto’s, snelheid en adrenaline dan is het volgen van een racecursus écht iets voor jou. Een racecursus is niet alleen bedoeld voor mensen die ook daadwerkelijk mee willen gaan doen aan autoraces maar ook gewoon voor liefhebbers. Voor aankomende coureurs én voor automobilisten die de ultieme rijvaardigheidstraining willen volgen zijn er verschillende racecursussen afhankelijk van je doelen. Een racecursus is de start van iedere coureur, maar ook perfect geschikt voor trackday rijders, deelnemers aan time-attack events of gewoon mensen die een passie hebben voor auto’s, een betere bestuurder willen worden en het gewoon gaaf vinden om zoiets te ervaren.
Aankomende racecursussen
Filters
Advies nodig?
Welke cursus je moet kiezen hangt met name af van je wensen, budget en race ambities. De beste cursus kiezen kan best lastig zijn. Wij adviseren je graag.
Toont alle 4 resultaten
- €0,00
Uitverkocht!
Deelname KNAF licentie examen (€100 zelf afrekenen bij KNAF)
nader te bepalenEffectieve rijtijd: Circuit: ± uur | Paddock: ± uur - €0,00
Uitverkocht!
Geen deelname KNAF licentie examen
nader te bepalenEffectieve rijtijd: Circuit: ± uur | Paddock: ± uur - €0,00
Uitverkocht!
Geen medische keuring (of zelf regelen)
nader te bepalenEffectieve rijtijd: Circuit: ± uur | Paddock: ± uur - €0,00
Uitverkocht!
KNAF medische keuring (€75 zelf afrekenen bij keuring)
nader te bepalenEffectieve rijtijd: Circuit: ± uur | Paddock: ± uur
Opbouw racecursus
De opbouw van een racecursus kan per aanbieder iets verschillen maar een aantal elementen komen bij iedere racecursus terug. In de basis bestaat een racecursus ten minste uit:
Theorie
Tijdens de theorie komen verschillende onderdelen aan bod zoals; zithouding, ideale lijn, regels en veiligheid op het circuit, remtechniek, stuur- en kijktechniek. De theorie wordt meestal opgesplits in verschillende delen. Vaak is er een ochtendsessie die start met theorie waarbij vervolgens de gekregen theorie in de praktijk wordt gebracht. Na de ochtendsessie is er een lunch gevolg door de middagsessie, ook bestaande uit theorie gevolg door praktijk.
Praktijk
Na de theoriesessie is het tijd om de baan op te gaan. Bij een racecursus bestaat het grootste deel van de cursus uit het leren van de zogenaamde ‘ideale lijn’. De ideale lijn dus de snelste en veiligste manier om een rondje op het circuit te rijden. Naast de ideale lijn wordt ook er tijdens het praktijkgedeelte ook aandacht besteed aan kijktechniek, remmen / maximaal vertragen, koppelen en schakelen, inhalen, starts oefenenen en wagenbeheersing. Afhankelijk van de gekozen racecursus kan de nadruk op de verschillende onderdelen iets varieren. Omdat de ideale lijn zo’n essentieel onderdeel is van iedere racecursus zullen we daar iets dieper op ingaan.
De ideale lijn
In de basis loopt de ideale lijn van buiten – naar binnen – naar buiten. De ideale lijn is een compromis tussen:
- alles langs de buitenkant van de baan rijden
de hoogste snelheid maar ook de grootste afstand - alles langs de binnenkant van de baan rijden
de laagste snelheid maar ook de kortste afstand
Bij de ideale lijn ligt de focus op het zo snel mogelijk ‘verlaten’ van een bocht, ook wel de ‘exit’ van een bocht genoemd. Kortom; je zorgt voor een zo hoog mogelijke snelheid bij het uitkomen van de bocht. Na ieder bocht volgt namelijk een rechte stuk, soms een kort rechte stuk en soms een lang rechte stuk. Op deze rechte stukken rij je natuurlijk volgas. Kom jij dus 2km per uur sneller een bocht uit dan je concurrent dan heb je daar het hele rechte stuk achter deze bocht profijt van, net zolang totdat je weer af gaat remmen.
Hoe langer het rechte stuk achter een bocht, hoe belangrijker dus ook deze ‘exit’ is. Bij een combinatie van 2 bochten achter elkaar offer je dus de eerste bocht op voor de tweede bocht, achter de tweede bocht ligt namelijk het ‘rechte stuk’, dat is de plek waar jij de winst kan behalen. Sommige coureurs zeggen wel eens gekscherend; ‘autoraces is eigenlijk zo hard mogelijk rijden op het rechte stuk’. Alles wat je doet voor, tijdens en na de bocht doe je om er zo hard mogelijk uit te komen.
Kosten racecursus
De kosten voor het volgen van een racecursus lopen nogal uiteen. De prijs is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de locatie / het circuit, duur van de racecursus, het type racecursus en of je de cursus volgt met een eigen auto of dat je een race auto huurt.
De prijs van een racecursus varieert van circa € 1285,- tot ca € 7500,- ex btw. We adviseren je graag over de mogelijkheden en kosten afhankelijk van jouw doelen en budget.
Circuits racecursus
Met het platform racelicentiehalen.nl willen we je helpen de racecursus te vinden die perfect aansluit bij jouw doelen en wensen. Op onderstaande pagina’s kan je meer informatie vinden over racecursussen op verschillende circuits. Benieuwd naar de verschillende aanbieders en KNAF erkende racescholen? Ook die vindt je terug op onze website.
Racelicentie halen op TT circuit Assen
Je zocht naar 'Racelicentie halen Assen'? Gevonden! Het TT Circuit Assen, gelegen in de provincie Drenthe, is een legendarische en iconische circuit in de wereld van de motorsport. Het circuit is wereldwijd bekend om zijn uitdagende lay-out, snelle bochten en de...
Racecursus – Veelgestelde vragen
Waarom een racecursus volgen?
Het volgen van een racecursus biedt talloze voordelen, zelfs als je geen professionele coureur wilt worden. Ten eerste is het een uitstekende manier om je rijvaardigheid te verbeteren. Je leert essentiële technieken zoals remmen, sturen in bochten en het beheersen van je voertuig op hoge snelheden. Bovendien ontwikkel je een beter begrip van de fysica van het rijden, wat je zal helpen een veiligere en zelfverzekerdere bestuurden op de openbare weg te worden.
Hoe kies ik de juiste racecursus?
Kan ik mijn eigen straatauto gebruiken voor de racecursus?
Indien je ervoor kiest om toch met je eigen straatauto op het circuit te rijden is het van groot belang om een aantal technische veiligheidsaspecten in de gaten te houden, vooral wat betreft de remmen.
Wat betreft de remmen adviseren we om gebruik te maken van speciale remvloeistof die geschikt is voor hogere temperaturen. Check regelmatig de remvloeistof en ververs deze indien nodig. Ook het checken en eventueel aanpassen van de remblokken en schijven is belangrijk. Hierdoor verbeter je de remprestaties en verleng je de levensduur van je remmen. Vergeet niet om nieuwe remblokken en schijven eerst in te remmen voordat je ze op volle capaciteit gebruikt.
Zorg ervoor dat alle losse rommel uit je auto is voordat je op het circuit gaat rijden. Bij een eventuele crash kunnen losse spullen door de auto vliegen en veel schade aanrichten. Check ook vooral of er losse spullen onder je stoel liggen. Deze vallen meestal niet direct op maar kunnen (aan de bestuurderskant) bij een hevige remactie onder de pedalen schieten wat natuurlijk gevaarlijke situaties kan opleveren.
Is mijn auto verzekerd tijdens een racecursus?
Helaas is het rijden op een circuit lastig te verzekeren. Wanneer je met eigen auto rijdt is je autoverzekering niet geldig op het circuit. De huurauto's zijn ook niet voorzien van een kenteken of APK keuring. Eventuele ontstane schade aan de auto en het circuit is voor eigen rekening. Echter wanneer je goed naar de instructies van de instructeur luistert en geleidelijk aan uit je comfortzone is de kans op schade beperkt.
In het geval je een auto huurt dient er een huurcontract getekend te worden voor het eigen risico. Het eigen risico is maximaal € 6.500,- excl. BTW indien de auto total loss is. Je kunt dit eigen risico verlagen naar € 1.500,- excl. BTW tegen een premie van € 375,- incl. BTW.
Kan ik samen met iemand anders een auto delen?
Welke kleding draag je tijdens een racecursus?
Heb je eigen racekleding? Dan adviseren we om deze gewoon te dragen tijdens een racecursus, wel zo veilig!
Wat is de minimale leeftijd voor een racecursus?
Wat kost een racecursus?
De kosten voor het behalen van een racelicentie kunnen sterk variëren, afhankelijk van verschillende factoren, zoals de locatie, het type racecursus, een eventuele huurauto, raceklding, het niveau van de licentie en de specifieke eisen van de autosportfederatie of -organisatie waarmee je te maken hebt. Als richtlijn voor de kosten racecursus kan je een bedrag tussen de € 1500 en € 10.000 aanhouden.